Η κα. Εύη Παπασπυρίδου, διευθύντρια του σχολείου, μιλά αναλυτικά στο Dnews για τον τρόπο λειτουργίας του δημοτικού και το βασικό εκπαιδευτικό του σκοπό, «τη διατήρηση της μαθησιακής ετοιμότητας του μαθητή, ώστε ο ίδιος να στηριχθεί ψυχολογικά και να επανενταχθεί ομαλά τόσο στο οικογενειακό, όσο και στο μετέπειτα σχολικό του περιβάλλον».
«Είναι ένας φάρος που οδηγεί τα βήματά τους μέσα από τη σκοτεινή περίοδο της αρρώστιας, προς ένα λαμπρότερο μέλλον γεμάτο ελπίδες και όνειρα», δηλώνει από την πλευρά της στο Dnews η εκπαιδευτικός κα. Αθηνά Παπαγεωργίου.
Το Δημοτικό Σχολείο Νοσοκομείου Παίδων «Η Αγία Σοφία», έχει αδιάλειπτη συνεχή εκπαιδευτική λειτουργία τα τελευταία 36 χρόνια. Ξεκίνησε ως διθέσιο το 1988 ενώ από το 1998-99 λειτουργεί ως εξαθέσιο Δημοτικό Σχολείο. Στη συγκεκριμένη σχολική μονάδα εργάζονται δέκα εκπαιδευτικοί και δύο ειδικότητες (Μουσικός και Καθηγήτρια Αγγλικών).
Η σχολική μονάδα, υποστηρίζει τη βασική αρχή σύμφωνα με την οποία, «όλα τα παιδιά έχουν δικαίωμα στη συνέχεια της εκπαίδευσής τους, ενώ είναι άρρωστα και νοσηλεύονται ή βρίσκονται στο Νοσοκομείο με εισαγγελική εντολή».
Από το 2010 το Δημοτικό Σχολείο Νοσοκομείου Παίδων «Η Αγία Σοφία», στεγάζεται στη νέα πτέρυγα του Ογκολογικού Νοσοκομείου «Μ. Β. Βαρδινογιάννη-Ελπίδα». Στο συγκεκριμένο χώρο υπάρχουν τρία Γραφεία και τρεις αίθουσες για τις αντίστοιχες εκπαιδευτικές βαθμίδες (Νηπιαγωγείο, Δημοτικό, Γυμνάσιο + 3 Λυκειακές Τάξεις).
Στην Αίθουσα που αντιστοιχεί στο Δημοτικό παρακολουθούν μαθήματα μόνο οι μαθητές από τις Κλινικές της Ογκολογικής Μονάδας (δηλαδή του Τ.Α.Ο: Τμήματος Αιματολογίας-Ογκολογίας και του Κ.Ε.Θ: Κέντρου Ειδικών Θεραπειών), όταν οι συνθήκες της υγείας τους το επιτρέπουν και κατόπιν της σύμφωνης γνώμης των γιατρών, μέχρι να επιστρέψουν στα σχολεία όπου είναι εγγεγραμμένοι.
Στις περιπτώσεις που οι μαθητές δεν επιτρέπεται να βγουν από τους θαλάμους τους λόγω ζητημάτων υγείας, οι εκπαιδευτικοί οι οποίοι έχουν αναλάβει τις αντίστοιχες Κλινικές πηγαίνουν στους θαλάμους τους όπου και πραγματοποιούνται τα προβλεπόμενα μαθήματα. Μαθήματα παρέχονται επίσης στην Μ.Μ.Μ.Ο (Μονάδα Μεταμόσχευσης Μυελού των Οστών). Στην Κλινική αυτή δεν επιτρέπεται σε καμία περίπτωση η έξοδος των μαθητών από τους θαλάμους λόγω του αυστηρού ιατρικού πλαισίου.
Με αντίστοιχο τρόπο οργανώνουν το πρόγραμμά τους και οι εκπαιδευτικοί που έχουν αναλάβει τις υπόλοιπες Κλινικές του Νοσοκομείου (6 Παιδιατρικές Κλινικές, Ορθοπαιδικό-Χειρουργικό Τμήμα, Νευροχειρουργικό, Πλαστική Χειρουργική) πραγματοποιώντας τα μαθήματά τους στους θαλάμους των μαθητών, αφού έχουν φροντίσει να ενημερωθούν από τις Προϊσταμένες σε καθημερινή βάση για την κατάσταση υγείας των μαθητών τους.
Μοναδική διαφορά είναι ότι στο «Παιδιατρικό Νοσοκομείο», εκτός των θαλάμων δεν υπάρχει Αίθουσα ή Γραφείο που να μπορεί να χρησιμοποιηθεί ως χώρος διδασκαλίας.
Εκτός από το «Παιδιατρικό» και το «Ογκολογικό» Νοσοκομείο μαθήματα πραγματοποιούνται επίσης στο Παιδοψυχιατρικό Τμήμα και στον Ξενώνα «Ελπίδα», όπου υπάρχει σταθερή παρουσία δασκάλου από το 2000.
Στον Ξενώνα φιλοξενούνται παιδιά της Ογκολογικής Μονάδας από όλα τα μέρη της Ελλάδας, τα οποία έχουν ολοκληρώσει τη βασική τους θεραπεία και συνεχίζουν να είναι σε επαφή με το Νοσοκομείο, για περιοδικές επαναλαμβανόμενες χημειοθεραπείες.
Επίσης οι δάσκαλοι του σχολείου που πραγματοποιούν τα μαθήματά τους στις Παιδιατρικές Κλινικές, συμπεριλαμβάνουν στο καθημερινό τους πρόγραμμα παιδιά που για οικονομικούς και κοινωνικούς λόγους οδηγήθηκαν κατόπιν εισαγγελικής παραγγελίας στο Νοσοκομείο Παίδων «Η Αγία Σοφία». Πρόκειται για μαθητές που «φιλοξενούνται» στα Παιδιατρικά Νοσοκομεία, αναμένοντας την εξεύρεση θέσης στα Ιδρύματα και στις κατάλληλες δομές.
Ετησίως, όπως αναφέρει η διευθύντρια του εξατάξιου δημοτικού σχολείου Παπασπυρίδου Εύη, παρέχεται εκπαιδευτική βοήθεια σε 300-400 νοσηλευόμενους μαθητές, συμπεριλαμβανομένων των παιδιών που επιστρέφουν στο Νοσοκομείο για επαναληπτικές εξετάσεις από τα εξωτερικά ιατρεία.
Όπως γίνεται αντιληπτό, η λειτουργία του Δημοτικού Σχολείου στον χώρο του Νοσοκομείου από την έναρξή του, δομήθηκε σε ένα συγκεκριμένο άξονα, που αποτελεί και τον βασικό εκπαιδευτικό του σκοπό: Τη διατήρηση της μαθησιακής ετοιμότητας του μαθητή, ώστε ο ίδιος να στηριχθεί ψυχολογικά και να επανενταχθεί ομαλά τόσο στο οικογενειακό, όσο και στο μετέπειτα σχολικό του περιβάλλον.
Στο Νοσοκομειακό Σχολείο δεν υφίστανται τάξεις. Οι εκπαιδευτικοί αναλαμβάνουν ο καθένας από μία Κλινική και διδάσκουν όλες τις τάξεις και το σύνολο των μαθητών της συγκεκριμένης Κλινικής, οργανώνοντας τα μαθήματά τους με ευελιξία και λαμβάνοντας υπόψη εξατομικευμένα τις εκάστοτε μαθησιακές ανάγκες. Επίσης το Δημοτικό Σχολείο «η Αγία Σοφία» χορηγεί ελέγχους και βεβαιώσεις παρακολούθησης για μαθητές μακροπρόθεσμης παραμονής και λειτουργεί σε δύο βάρδιες πρωί και απόγευμα, ακολουθώντας παρέκκλιση ωραρίου, εγκεκριμένη από το Υπουργείο Παιδείας.
Επιπλέον, πέραν των εκδηλώσεων που διοργανώνονται στην Αίθουσα του Ογκολογικού Νοσοκομείου με αφορμή τις θρησκευτικές και εθνικές γιορτές και δίνουν χρώμα στην καθημερινότητα των νοσηλευόμενων παιδιών, δεν θα πρέπει να παραλειφθεί η συμμετοχή και οι τιμητικές διακρίσεις του Σχολείου σε εκπαιδευτικά προγράμματα και διαγωνισμούς με την αρωγή των νοσηλευόμενων μαθητών.
Συμπερασματικά ο ρόλος του Νοσοκομειακού Σχολείου είναι πολύ σημαντικός σε σχέση με τον νοσηλευόμενο μαθητή. Τα παιδιά κατά τη διάρκεια των θεραπειών τους βρίσκονται σε μία απομόνωση αφού επικοινωνούν κυρίως με τους γονείς και τον θεράποντα γιατρό τους. Ο δάσκαλος με τον ερχομό του στον θάλαμο, αλλάζει τη διάθεση του παιδιού προσεγγίζοντας τη γνώση διαθεματικά και μέσα από δημιουργικές δραστηριότητες. Η διδασκαλία της Μουσικής και των Αγγλικών με εναλλακτικούς τρόπους, το Θεατρικό Παιχνίδι και οι κατασκευές ανοίγουν το δρόμο της συνεργασίας και της επικοινωνίας με τον μαθητή. Έχοντας χάσει τις αναφορές της καθημερινότητάς του το νοσηλευόμενο παιδί επαναπροσδιορίζεται και αποκτά ξανά τα στοιχεία της σχολικής του ταυτότητας, μέσα από τη διαδικασία της συμμετοχής και της μάθησης.
Η λειτουργία της συγκεκριμένης σχολικής μονάδας υποστηρίζεται καθημερινά από το σύνολο του εκπαιδευτικού, του νοσοκομειακού και του ιατρικού προσωπικού, γεγονός που διασφαλίζει την παροχή εκπαιδευτικού έργου με όραμα και στόχους για τους νοσηλευόμενους μαθητές.
Οι δάσκαλοι καταβάλλουν κάθε δυνατή προσπάθεια για να διευκολύνουν, να εμψυχώσουν και να διατηρήσουν ζωντανό το κοινωνικό τους ενδιαφέρον.
Μία εξ΄ αυτών η κα. Αθηνά Παπαγεωργίου αναφέρει σχετικά:
«Βλέπω μπροστά μου ένα λεπτό, αδύναμο κορμάκι, τυλιγμένο σε άσπρα σεντόνια, να περιμένει με λαχτάρα την άφιξη της δασκάλας. Τα μάτια του λάμπουν από χαρά καθώς η πόρτα ανοίγει και εκείνη μπαίνει με ένα τεράστιο χαμόγελο.
Είναι ένα από τα παιδιά που φιλοξενούνται στο νοσοκομειακό σχολείο "Η Αγία Σοφία", μια όαση γνώσης και ελπίδας μέσα στο χώρο του πόνου και της αρρώστιας. Εκεί, τα παιδιά που νοσηλεύονται για μεγάλα χρονικά διαστήματα έχουν την ευκαιρία να συνεχίσουν την εκπαίδευσή τους με ένα ειδικά διαμορφωμένο πρόγραμμα που προσαρμόζεται στις ανάγκες τους.
Οι δάσκαλοι δεν είναι απλώς μεταδότες γνώσεων, αλλά σύμμαχοι στην προσπάθεια των μικρών ασθενών να διατηρήσουν τη σύνδεσή τους με τη ζωή έξω από τα νοσοκομειακά κρεβάτια. Με δημιουργικές δραστηριότητες και ζεστή ανθρώπινη επικοινωνία, τους θυμίζουν ότι παραμένουν μαθητές, με όνειρα και προοπτικές που περιμένουν να πραγματοποιηθούν μόλις αναρρώσουν.
Ακόμη και τα παιδιά που βρίσκονται εκεί με εισαγγελική εντολή, επειδή οι γονείς τους έχασαν την επιμέλειά τους, βρίσκουν στο νοσοκομειακό σχολείο μια αγκαλιά ζεστασιάς και ελπίδας. Η παρουσία του δασκάλου τούς δίνει κουράγιο και τους υπενθυμίζει ότι η περίοδος αυτή θα περάσει και θα μπορέσουν να επιστρέψουν στην κανονικότητα της ζωής τους.
Το νοσοκομειακό σχολείο υπάρχει για να υπερασπιστεί το δικαίωμα όλων των παιδιών στη συνέχιση της μόρφωσής τους, ανεξάρτητα από τις περιστάσεις. Είναι ένας φάρος που οδηγεί τα βήματά τους μέσα από τη σκοτεινή περίοδο της αρρώστιας, προς ένα λαμπρότερο μέλλον γεμάτο ελπίδες και όνειρα».